5,6 kilo less fat!!!!

5,6 kilo less fat!!!!

Först och främst vill jag tacka ALLA för den fina responsen jag fick från gårdagens blogginlägg. Ni är så otroligt fina som tar tiden och skriver till mig med uppmuntrande ord. Tusen tack flera gånger om!!

Det var nu exakt en månad sedan jag och Karin var hos vår dietist Dani här i Fortaleza.  

Det är tre viktiga saker som jag vill punktera ordentligt i detta inlägg;
1) Jag har inte svält mig själv
2) Hälsosam mat vinner i längden
3) KroppsVIKT är INTE, INTE samma sak som fettVIKT.

Under januari månad har jag kämpat, jag hade bestämt mig för två saker 1) att jag ska bli starkare. 2) minska fettet på kroppen. Det har varit en riktigt tuff resa denna månad. Jag har kämpat med varje måltid och träning. Jag har puschat mig själv till en nivå jag inte trodde jag hade. Det har varit en otrolig omställning från kost upplägget, träningen och den mentala delen. Även om jag har ett år bakom mig som professionell beachvolleyspelare är jag fortfarande inte full lärd inom många kategorier. Jag blev rent ut sagt inkastad in i Wesleys och Karins liv för ett år sedan. Hela förra året har varit en otrolig resa men under säsongen så kände jag mig inte riktigt redo för världstouren. (detta ändrades när vi började vinna över lag som var top 10 rankade i världen). Idag har jag en annan syn  på detta. När jag och Karin är färdiga med detta tuffa träningsläger så kommer jag vara mer redo än vad jag var förra säsongen.

I och med detta så har det varit svårt att få bort dessa extra kilo som jag burit på efter jag vart skadad. Men nu ÄNTLIGEN så har stenen lossnat från mitt hjärta.


Här kommer resultaten från första gången jag var hos Dani den 7 januari 2014

Kroppsvikt;  86,6 kg
Muskelmassa; 37,3 kg
Fettvikt; 20,1 kg
BMI; 23,2

Fördelning av fettet på kroppen;                             Fördelning av muskler på kroppen;
Armar (höger och vänster);  2,4 kg                                Armar (höger och vänster);  6,8 kg
Ben (höger och vänster); 6,4 kg                                     Ben (höger och vänster); 23,3 kg
Bålen (mage och rumpa); 10,2 kg                                  Bålen (mage och rumpa); 27,6 kg

Med detta resultat så kände jag mig absolut inte som en tjockis men det är 20,1 kilo fett vikt som är onödigt att jag bär på. Så för att optimera mina förutsättningar så är det cirka 10 kilo fett som ska bort och muskel vikten ska öka. När jag gick därifrån var min motivation otroligt hög. Men för att detta ska gå så måste jag ha tålamod, kämpa och ge det tid.

Självklart är det svårt att bara säga ”okej, jag ska gå ner 10 kilo fett…men det svåra är hur ska jag göra det, var hämtar jag motivationen att fortsätta när det går trögt och allt är bara skit”….

1) Jag visste att vi skulle ha ett återbesök en månad senare. ( delmål att minska fett och öka muskler, hur mycket, var inte viktigt utan att det skulle ner vs upp)
2) Jag planerade min vecka med mat. Jag handlade/ lagade mat på söndagar så att jag hade mat tillgängligt efter träningarna. (då slipper man småätande medan man lagar mat)
3) Jag har tejpat fast mitt matschema vad jag ska äta varje dag i köket, så att det aldrig är ett frågetecken vad jag ska äta.
4) Var fokuserad och koncentrerad att äta rätt VARJE dag. Jag tänkte aldrig på morgondagen utan varje måltid.

Matschema

I slutändan så går allt på automatik och vips så är det söndag och du har klarat en vecka med träning och rätt kost. Efter tre veckor så såg jag en förändring eller rättare sagt jag öppnade mina ögon när jag såg mig själv i spegeln att jag hade gått ner. Hur mycket det var, var inte det viktiga, utan att jag SÅG en förändring.

Här kommer resultaten från andra gången jag var hos Dani den 8 februari 2014

Kroppsvikt;  84,9 kg
Muskelmassa; 39,4 kg
Fettvikt; 14,5 kg
BMI; 17,1

Fördelning av fettet på kroppen;                             Fördelning av muskler på kroppen;
Armar (höger och vänster);  1,5 kg                                Armar (höger och vänster);  7,3 kg
Ben (höger och vänster); 4,6 kg                                     Ben (höger och vänster); 23,9 kg
Bålen (mage och rumpa); 7,4 kg                                  Bålen (mage och rumpa); 28,6 kg

Så för att sammanfatta detta;

Kroppsvikten har jag gått ner 1,7 kilo

Fettvikten har jag gått ner 5,6 kilo

Muskelvikten har jag gått UPP 2,1 kilo

BMI (fettprocenten) har jag gått ner 6,1 %

Som ni märker så har jag gått ner 1,7 kilo på vågen men 5,6 kilo i fett. Det säger en hel del tycker jag att vågen är ”bullshit” (ursäktar för ordvalet). Jag har själv stirrat mig blint på vågen och det har varit sååå deprimerande. Jag är otroligt stolt över mig själv att jag har kämpat för det delmål som varit. Nästa mål är detsamma fast jag ska gå ner cirka 3 kilo i fett och öka MASSA i muskler till nästa månad den 8 mars. Jag är verkligen så motiverad att fortsätta mot mitt mål. Som många säger ”Once you see results, it becomes an addiction.” 

Jag hoppas att jag kan inspirera många med detta inlägg. Jag säger inte att det kommer att vara lätt, smärtfritt men och andra sidan så är det så värt det i slutändan. För mig är det;

OS 2016

Här är ett bild från november 2013 och början av februari 2014

Bilden till vänster är från 3 november 2013 och den bilden till höger är från imorse 9 februari 2014

Bilden till vänster är från 3 november 2013 och den bilden till höger är från imorse 9 februari 2014

 

I morgon börjar en ny vecka med nya utmaningar och min resa fortsätter. Ha en underbar söndag.

Många kramar

P.S Glömde säga att jag är sjukt STOLT över mig själv eftersom jag vet hur mycket detta betyder för mig!!!

6 Comments

  1. Diego · februari 9, 2014 Reply

    Very good your text NINA! #GoNina #GoSweden

  2. Isabelle · februari 9, 2014 Reply

    Kära syster.

    Du är en kämpare 🙂 SÅÅÅÅ stolt över dig.

    Love You <3

  3. Emelie Hedenberg · februari 10, 2014 Reply

    Grymt inspirerande! Jag ligger på samma nivå nu, som du gjorde i januari. Har du några tips? Vad har fungerat bra för din del? Jag har nämligen väldigt lika mått som du hade från början, vilket får mig att bli extra intresserad.

    Vill också passa på att säga att du är sjukt strong som kämpar och tränar så hårt för att nå ditt mål. Du är en riktig förebild!

    • Nina · februari 12, 2014 Reply

      Hej Emelie, jättekul att du tycker det är inspirerande. jag skriver ett mail till dig under denna veckan med svar på dina frågor. ha de toppen =)

Leave a reply