Vad ska man dricka under träning? Räcker bara vanligt vatten?

Vad ska man dricka under träning? Räcker bara vanligt vatten?

Detta område är väldigt nytt för mig. Genom alla åren som beachspelare har jag aldrig reflekterat över detta utan alltid druckit vatten under träningen och matcher. Men efter att Dani (dietist) har skrivit upp att energidryck är något vi ska dricka så har det blivit en självklarhet. Jag märker en solklar skillnad på min energi och jag har inga ”dippar” längre under träningen.

”- När du tävlar eller tränar intensiva sporter förbrukar du enorma mängder energi och vätska. Se därför till att fylla på med vätska, salter och snabba kolhydrater under loppet, matchen eller träningen för att hålla vätskebalansen, blodsockret och glykogenet uppe. 
– När varje sekund räknas gäller det att aldrig låta energin dippa.
– Just sportdryck kan du fortsätta med även efteråt eftersom kroppen fortsätter att förbruka mycket vätska och glykolen”
*Detta är en text hämtad från www.maxim.se

Texten säger väldigt mycket och eftersom vi tränar ca 1,5 h beachvolley  och ca 45 min fys så är det väldigt viktigt att kunna prestera maximalt. Jag märker att jag är inte lika trött i huvudet och kan därför ta informationen som jag får från Wesley och Karin direkt in i mina hjärnceller. (många gånger har Wesley sagt något till mig och jag förstår vad han menar men slutsatsen är att kroppen inte gör det ändå). Nu känner jag mig mer alert på träningarna och jag är verkligen där (på träningen) för varje bolltouch, sprint, hopp om och om igen tills det sitter.

Att jag känner mig mer mottaglig på träningarna har inte bara med energidrycken att göra utan en kombination av kosten, vad jag har ätit dagen innan och under dagen. Tycker verkligen det är så fascinerande att min kropp reagerar så bra av att äta rätt, äta vid rätt tidpunkt och kunna prestera på ett annorlunda sätt än vad jag gjort innan.

Efter träningen för att kunna återhämta mig så fort som möjligt, tar jag antingen en proteinshake eller en gainer. Allt för att återhämta mig till nästa pass.

Under träning så tar jag energi dryck (blandar med vatten)

IMG_2113

Efter träningen tar jag en gainer/ proteinshake  (den rosa varianten på bilden ovan)

 

Produkter jag använder:

IMG_2115 IMG_2114

IMG_2117 IMG_2116

 

 

Varje morgon tar jag en vitamintablett.

IMG_2104

 

 

Och sist men inte minst så tar jag två ggr om dagen BCAA. (återhämtning express…)

IMG_2103

 

 

En liten inblick vad för produkter jag stoppar i mig under träningsdagarna.

Trevlig dag!

//Nina

 

 

2 Comments

  1. Linnéa · februari 13, 2014 Reply

    Det där med kosttillskott är verkligen en hel vetenskap! 🙂

Leave a reply