Hur länge kan vi klara oss utan mat, sömn och vatten?

Hur länge kan vi klara oss utan mat, sömn och vatten?

Varje gång jag ska äta vare sig det är frukost, mellanmål eller middag funderar jag på om jag ska dela med mig av vad jag äter för att prestera mitt max på träningen. Är det något ni vill veta mer om? Kommentera gärna i kommentatorsfältet.

I alla fall så fick det mig att fundera. Hur länge klarar sig människan utan maten? När jag började kolla runt på nätet kom det upp inte bara mat utan hur länge man kan klara sig utan vatten och sömn. Jag blev intresserad och började läsa mer om de tre ”överlevnads situationer”.

Jag skulle kunna skriva så mycket om dessa men jag håller mig till ”lättfakta” så ni inte somnar…

Vi börjar med vatten. Man kan klara sig utan vatten som max 3 dagar. Redan under första dagen så förlorar man cirka 2 – 3 liter. Vår kropp består av ca 70 % vatten. En vuxen människa konsumerar upp mot 3 liter vätska per dag. 1,5 liter vätska får vi in genom maten men resten behöver vi dricka oss till. (Man behöver dricka mer vid ex en fysisk aktivitet, när det är varmt eller om man befinner sig  i en uttorkande miljö)

Spana in detta klipp. En Umeåbon Tobias Remes ska under ett dygn vara inlåst i en ”vit kub” utan vatten och mat. Som jag har förstått det så är det omvärlden (vi) som ska ge honom vatten genom sociala medier. Det man ska göra är att via instagram, twitteer, facebook skriva #Nowater24

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/ett-dygn-utan-vatten

292531.500x0 

Att dricka vatten har bara massa fördelar, här är några ex:

  • Vatten behövs för ämnesomsättningen, näringstillförseln och syretillförseln till cellerna,  reglering av kroppstemperaturen
  • Vatten behövs för att kroppens ska fungera optimalt, levern, njurarna, matsmältningen, lederna, lymfsystemet, immunsystemet m.m.
  • Vatten förbättrar koncentrationsförmågan och uthålligheten. Vatten behövs för kroppens och musklernas återhämtning vid fysisk träning.
 
Så vad händer om du inte får i dig rätt mängd vätska?

  • Låg vattenkonsumtion försämrar fettförbränningen och försämrar muskeluppbyggnaden i kroppen samt bryter ner muskler.
  • Kroppen svettas vätska vid träning för att sänka kroppstemperaturen. Skillnaden i kroppstemperatur kan vara hela 3 – 4 grader, något som kroppen kan balansera genom att avge vätska, upp mot 2 liter eller mer vid hård träning. (ex beachvolley i 40 graders stekande sol, Brasilien)
  • Vid 10 % vattenbrist drabbas du lätt av värmeslag, 20 % vattenbrist leder till uttorkning av kroppen och tillsist död

 

Slutsats; drick mycket vatten det finns inga nackdelar med det.

Kosten,  ”en vuxen person som väger normalt kan klara sig utan mat mellan 6 och 8 veckor om han eller hon får i sig vätska. Kroppen blir under dessa omständigheter helt beroende av sitt eget energiförråd. Kolhydratförrådet och glykogenet i lever och muskler räcker bara några få timmar. Därefter får man energi genom att kroppen bryter ner glycerol, fettsyror från fettdepåerna och muskelproteiner. Eftersom vissa vävnader i kroppen behöver druvsocker (glukos) för förbränning så bryts skelettvävnad ner i ett tidigt skede av svälten.” (hämtat information från wikipedia)

Slutsats; man kan leva utan mat i flera veckor men varför utsätta sig för detta om man har ett val? 

maximera-din-forbranning-med-ratt-kost

Sömn; Den 28 december 1963 hade 17 åriga amerikanen Randy Gardner varit vaken i 264 timmar i sträck. Det är cirka 11 dagar!!! Jag själv som är så beroende av sömn skulle inte ens klara en dags utan sömn. Jag skulle nog snitta på 10 h per dygn (natten och under dagen). Sömnen är för mig den viktigaste återhämtningen och speciellt så mycket som jag pressar min kropp just nu. Efter att Gardner hade varit vaken i 11 dygn sov han i sträck 14 timmar och 40 minuter och var helt återställd när han vaknade…..

Guniess regordbok har ju massa konstiga rekord men sömn är inte en av de. Det som är sagt hittills, är att Maureen Weston från Peterborough i England, har slagit Gardner och håller världsrekordet med 449 timmar!!!!

Slutsats; Sov, sov och sov mer. En studie i Sverige visar att man sover för lite. Jag läste mig till att när man blir äldre så behöver man inte lika mycket sömn som en tonåring. En rekomendation som stod i en artikel är ca 6-8 timmar sömn varje dag ”räcker” för att kroppen ska fungera. I mitt fall; skulle jag sova 6 timmar per dag skulle jag nog vara en zommbie.

skalmansleep_49693334-300x243_54756737e087c33b187c89b5

Nu blev det så där lång inlägg igen. Nina Grawender!!!!.

Ninas sammanfattning;
Ät, drick och sov så mår du bra!

 

Trevlig onsdag mina vänner!

Kramar

Leave a reply